Víkend v Ga-Pa a na Zugspitze

27. 05. 2019 15:00:11
Je to zajímavé, ale v Německu jsem zkratku Ga-Pa neslyšel, přestože u nás je při sportovních přenosech používaná běžně. Němci, když se jim nechce říkat celé Garmisch-Partenkirchen, tak řeknou jen Garmisch.

My jsme využili toho, že velikonoční víkend je vlastně dvojnásob dlouhý oproti normálnímu a udělali jsme si prodloužený víkend opravdu prodloužený. Začali jsme v Mnichově, pokračovali do Garmische a na Zugspitze, do rakouského Innsbrucku a sousedního Kristallwelten ve Wattens. Takže nadpis ve snaze respektovat pravidla rubriky "Víkend v ..." může být trochu zavádějící.

Z Mnichova do Garmische je to po dálnici kousek, asi hodinu a půl. Cestou se jede přímo proti alpskému masivu, takže už i cesta samotná je zážitkem, zvláště za hezkého počasí, které jsme měli my celou dobu. Na německých dálnicích není moc benzínových pump, zato tu jsou po pár kilometrech odpočívadla s toaletami (vše v nerezu, pevné a téměř nezničitelné). A člověk si tu může dát svačinu (pokud si ji včas někde koupil, protože bufety tu nejsou) u stolu a kochat se výhledem na alpské velikány.

Všechny následující fotky jsou rozklikávací.

Odpočívadlo na dálnici za Mnichovem
Odpočívadlo na dálnici za Mnichovem (Libor O. Novotný)

Garmisch-Partenkirchen je klasické třicetitisícové (pod)horské městečko, jistě by stálo za prohlídku, hlavně sportovní areály se skokanskými můstky. My jsme ovšem limitováni časem, takže si jej jen projedeme autem a rovnou míříme k nádraží Zugspitzbahnhof na Olympijské ulici (ano, konala se zde Olympiáda, Mistrovství světa v lyžování a každoročně se zde skáče jeden závod Turné čtyř můstků). Přímo u stanice zubačky se dá zaparkovat na menším placeném parkovišti za €5 na den (platba v automatu), nás navigace zahnala o pár metrů dál ke sportovnímu areálu, kde jsme zaparkovali zadarmo. K nádraží to je asi 100 metrů.

Na Zugspitze se dá dostat několika způsoby, možná nejpopulárnější je v současnosti cesta poměrně novou supermoderní lanovkou od jezera Eibsee, která překonává několik rekordů. My jsme ale využili doporučovanou vyhlídkovou cestu zubačkou právě z Garmische a myslím, že jsme neprohloupili. Lanovku jsme měli naplánovanou na cestu zpět, ovšem nakonec jsme se vraceli k autu stejnou cestou, a to z několika důvodů: měli jsme zubačku v ceně celodenní jízdenky, mysleli jsme, že nebudeme v Eibsee přistupovat do plného vlaku (nakonec se tam stejně přestupovalo) a lanovku jsme si už užili na vrcholku Zugspitze.

Zubačka na Zugspitze
Zubačka na Zugspitze (Libor O. Novotný)

Asi se dá koupit i jednosměrná jízdenka, ale nás se při nákupu nikdo neptal, rovnou jsme dostali za €47 na osobu celodenní permanentku na vše, co provozuje Bayerische Zugspitzbahn, tedy na zubačku a lanovku na vrcholek nejvyšší hory Německa. Cena je asi výhodná pro lyžaře, kteří na ledovci lyžují, ale nám se to nakonec za celodenní výlet také nezdálo tak hodně, jak to na první pohled vypadalo. Zubačka jezdí co hodinu, ale když je dost lidí, jsou přidány vložené spoje tak, aby se odjíždělo každých 30 minut – pak tak trochu přestává platit jízdní řád a jezdí se tak, jak se daří vypravovat vlaky. My jsme dokonce jeli první část cesty bez zubačkového pohonu a na zuby jsme přestupovali až v Grainau.

Prvních asi dvacet minut se jede souběžně s horami, po levé straně vysoké štíty, koncem dubna ještě pod sněhem, po pravé rozkvetlé zelené louky a pastviny s domečky, které zřejmě slouží jako stodoly nebo salaše pro dobytek, těžko říct (třeba mně někdo prozradí jejich účel v diskuzi). Rozhodně je celé okolí železnice velice malebné, pořád je na co se dívat.

Alpské louky ze zubačky
Alpské louky ze zubačky (Libor O. Novotný)

Když začíná trať stoupat, přiblíží se kolejím typické, bavorské horské domy a penziony, bohužel o Velikonocích ještě bez záplavy pelargonií na balkonech. Když pominu několik menších zastávek, staví se ve dvou větších městech – Grainau a Jezero Eibsee. To už se spustí ozubené kolo do ozubnicového pásu uprostřed kolejí a trať stoupá vzhůru někdy tak strmě, až se člověk diví, jak to ten vláček dokáže utáhnout. Když nám asi na půl minuty uprostřed strmého svahu vypadla elektrika a zubačka sebou cukla kousek směrem dolů, nebylo to pro nás úplně příjemné.

Těsně před závěrečným tunelem vláček zpomalí, všichni si z okna fotí tyrkysové jezero Eibsee v údolí pod námi. My už dávno jedeme sněhovými poli, dole řádí jaro.

Jezero Eibsee ze zubačky
Jezero Eibsee ze zubačky (Libor O. Novotný)

Tunel vybudovaný v úbočí hory (čí spíše několika hor) je technický div. Člověk to tak ani ve tmavém tubusu nevnímá, ale když na obrazovce začne animace znázorňující průběh pětikilometrového tunelu s obrovským převýšením, teprve si uvědomíme, že nejedeme přímo rovně, ale kopírujeme svahy hor a vlastně neustále zatáčíme prudce doleva-doprava. Těch 5 kilometrů trvá asi 20 minut, sice už nemůžeme obdivovat krásy alpského podhůří, ale zase je to zážitek jiného druhu.

Nakonec nás zubačka vyplivne na Zugspitzplatt přímo na ledovec (Gletscher) pod vrcholkem ve výšce kolem 2.600 m n.m. Samozřejmě je zde chladněji než v podhůří, ostré jarní slunce se ovšem opírá do všeho, co nemá bílou barvu, takže naše zimní bundy ani téměř nepřijdou ke slovu. Co je zde naprosto nezbytné, to jsou sluneční brýle, to důrazně doporučuji. Obklopeni ledovcem a zářivým sněhem jsme prvních pár minut téměř oslepení i s těmi brýlemi, bez nich je to trápení a sněžná slepota.

Wikipedie

Zugspitze je s nadmořskou výškou 2962 metrů nejvyšší horou Německa a čtvrtou nejvyšší horou Severních vápencových Alp. Vrchol leží v alpské mmasivuWetterstein a je hraniční horou mezi Německem a Rakouskem. Její název pochází od strmých skalních žlabů (Züge), kterými je protkána severní stěna hory, a častého výskytu lavin na její severní straně (z německého Lavinenzüge). Odvození názvu od vlaku (Zug) na vrcholku je pozdější a nesprávné.

Všude kolem nás se lyžuje jako uprostřed sezóny, dá se zde půjčit i vybavení (ale ceny mně přijdou docela vysoké). Pro děti je tu půjčovna bobů, mohou se bobovat od nejvýše postavené kaple v Německu. Z několika teras jsou neskutečné výhledy, za dobré viditelnosti a modré oblohy prostě nádhera.

Ledovec Zugspitze
Ledovec Zugspitze (Libor O. Novotný)Ledovec Zugspitze
Ledovec Zugspitze (Libor O. Novotný)

Asi hodinku se jen tak potulujeme po sněhu, pak jdeme prověřit ceny v restauraci Gletscherrestaurant Sonnalpin a jsme příjemně překvapeni. V samoobslužné restauraci nabízejí asi deset druhů jídel v poměrně rozumných cenových relacích. My plánujeme větší večeři (to už budeme v Rakousku, těšíme se na wiener schnitzel), takže si dáme jen currywurst a hranolky (€10, ale za opravdu pořádnou porci) a jako zákusek typický štrúdl s vanilkovou zálivkou (€6). Sedět se dá i uvnitř, ale kdo by odolal jasu venkovního posezení s výhledem na alpské vrcholky, vesměs pod námi.

Restaurace a nejvýše položená kaplička v Německu
Restaurace a nejvýše položená kaplička v Německu (Libor O. Novotný)Currywurst na ledovci
Currywurst na ledovci (Libor O. Novotný)Štrúdl s vanilkovým krémem
Štrúdl s vanilkovým krémem (Libor O. Novotný)

Po dobrém obědě vyjedeme velkou kabinovou lanovkou na samotný vrcholek Zugspitze (v ceně permanentky), ještě o skoro 400 metrů výše. Opět nádherné výhledy z řady plošin, projdeme i do rakouské části vrcholových partií, prohlédneme si znovu jezero Eibsee. Na nejvyšší bod, označený zlatou skulpturou s hvězdou na vrcholku, se nesmí, je stejně celý pod sněhem a i člen místní horské služby má co dělat, aby se z něj vrátil zpět do bezpečí (pořád se pečlivě jistí úvazy).

Vrcholek Zugspitze, 2.962 m n.m.
Vrcholek Zugspitze, 2.962 m n.m. (Libor O. Novotný)Lanovka na Zugspitze
Lanovka na Zugspitze (Libor O. Novotný)Na vrcholku Zugspitze
Na vrcholku Zugspitze (Libor O. Novotný)Na vrcholku Zugspitze
Na vrcholku Zugspitze (Libor O. Novotný)Vrchol Zugspitze. 2.962 m n.m.
Vrchol Zugspitze. 2.962 m n.m. (Libor O. Novotný)

Když se vrátíme na ledovec, zjišťujeme, že kvůli technickým problémům jeden spoj vypadl a my musíme 55 minut čekat na další. Vůbec nám to nevadí, pivo a káva nám čekání zpříjemní. Většina turistů stihla odjet před námi, takže už si užíváme klidnější atmosféru. Dokonce jsou volná i lehátka na slunění v nízkém podvečerním slunci.

Občerstvení před zpáteční cestou (pozor, v zubačce nejsou toalety)
Občerstvení před zpáteční cestou (pozor, v zubačce nejsou toalety) (Libor O. Novotný)article_photo
(Libor O. Novotný)

Pár panoramatických obrázků k rozkliknutí:

article_photo
(Libor O. Novotný)article_photo
(Libor O. Novotný)

Stejnou cestou se vracíme do Garmische, tentokrát přestupujeme v Eibsee (vše je jasně hlášené a psané na monitorech v němčině i angličtině). Kocháme se výhledy v jiném osvětlení, přijíždíme kolem šesté večerní a čeká nás hodinka do Innsbrucku, kde budeme spát.

Fotoalbum Zugspitze

Video Zugspitze (7:30):

Další blogy na téma "Víkend v ..." jsou k přečtení a prohlédnutí ve stejnojmenné rubrice.

Autor: Libor O. Novotný | pondělí 27.5.2019 15:00 | karma článku: 19.26 | přečteno: 3858x

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Víkend v Antverpách

Antverpy – skvostné město umění, diamantů a kulturního bohatství. Perla Vlámska, která se pyšní nejen bohatou historií, ale také uměleckým dědictvím a jedinečným průmyslem.

19.2.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.80 | Přečteno: 216 | Diskuse

Víkend v belgickém Gentu

Gent, město historie, života a umění. Pokud hledáte autentický zážitek plný historie, kultury a života, Gent je tím pravým místem. Vítejte v jednom z nejkrásnějších měst Belgie – v úchvatném Gentu.

12.2.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.19 | Přečteno: 264 | Diskuse

Víkend v Bruggách

Belgické Bruggy jsou skvostným příkladem evropského historického města, kde se setkává romantika minulosti s kouzlem současnosti.

29.1.2024 v 15:00 | Karma článku: 17.83 | Přečteno: 339 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 482 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 233 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse

Cestovatel. Zapisovatel zážitků. Gurmán.

www.libornovotny.cz

www.libornovotny.cz/Vikend

Na blogu iDnes od roku 2007.

Koncem roku 2011 jsem zjistil, že jsem v pořadí podle výše karmy na druhém místě mezi p. Paroubkem a p. Okamurou, což mne vedlo k rozhodnutí věnovat se nadále jen rubrice Cestování.

Můj kanál

Around the world with Libor Novotný

na YouTube má cca 15.000 odběratelů.

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...